Tips om twijfelende klanten te overtuigen

,

Iedere verkoper krijgt ermee te maken, twijfelende prospects. Of dit nu komt doordat de prijs van je product te hoog ligt of omdat de mogelijkheden van je product niet aansluiten bij de wensen van je potentiële klant. Twijfelende prospects horen bij het verkopen. De vraag is nu natuurlijk: “Hoe overtuig ik deze prospects?”. Wij delen graag een aantal tips die je kansen aanzienlijk doen verhogen tijdens het verkopen!

Luisteren

Tijdens een verkoopgesprek vertel je natuurlijk vol enthousiasme over je product en waarom je prospect voor een oplossing van jouw bedrijf moet kiezen. Het kan echter voorkomen dat je gaandeweg het gesprek merkt dat je klant en jij niet op een lijn liggen en er vanuit je klant weerstand ontstaat. Kies er op dit moment voor om te luisteren. Laat de klant (zonder onderbreking) vertellen wat hem of haar dwars zit, neem deze informatie aandachtig in je op en toon begrip. Herhaal hierbij dat wat de klant je heeft verteld. Deze betrokkenheid zal je klant een beter gevoel en meer vertrouwen geven.

Kom achter pijnpunten

Is je klant ontevreden over het product dat je aanbiedt, of vind hij of zij het product van de concurrent beter? Geef je klant dan alle ruimte om te praten en vraag door. Kom er op deze manier achter welke ervaringen de klant mogelijk heeft met je product en op welke manier jouw product met dat van de concurrent wordt vergeleken. Ontrafel zoveel mogelijk waardevolle informatie en pas je verkoopstrategie aan. Gaandeweg het gesprek krijg je mogelijk een goed beeld van de wensen van je klant en kun je overgaan op het doen van een passend voorstel.

Is het echt de prijs?

Wanneer een potentiële klant tijdens een gesprek aangeeft dat de prijs van je product te hoog ligt. Vraag dan welk bedrag de klant zelf voor ogen heeft. Je houdt het gesprek zo gaande en zult al snel merken dat de klant, naast het over de prijs te hebben, je meer zal vertellen over de waarde die hij of zij ziet in je product. Dit is informatie waar je wat mee kunt. Blijft de prijs een pijnpunt, dan kun je de klant eventueel een proefperiode of garantie aanbieden. Meer vertellen over positieve ervaringen van anderen is ook aan te raden.